Townsville

Imorse gick vi inte upp förrän strax efter nio, ingen tid att passa idag så vi passade på att sova lite längre. Packade sedan ihop alla våra grejer och tog med oss dem till frukosten. Ingick även en ”gratis”-frukost i bokningen så den tänkte vi njuta av idag. Mjölk, flingor, yoghurt, frukt och rostade mackor. Mycket gott! Samtidigt vräkte regnet ner utanför.. Härligt det här med regnsäsong!

När frukosten var uppäten så tog vi bussen till färjan, hann på bussen, av bussen och på färjan innan nästa regnskur kom. Lite flyt! Väl tillbaka i Townsville så bokade vi nästa greyhoundbuss och så frågade vi efter vägen till ett Hostel vi hört skulle vara okej. En snäll tjej på terminalen pekade på kartan och sa att vi nog borde ta en buss dit, skulle ta oss en knapp halvtimme att gå trodde hon. Äh, tänkte vi, inte behöver vi lägga pengar på buss när vi kan gå. Så sagt och gjort, vi började gå. Och jösses vad varmt det var.. När vi äntligen kom fram till Hostlet bokstavligt talat rann det om oss. Så klibbigt och äckligt!

Eftersom vi inte hade bokat Hostlet så var vi lite oroliga över att det skulle vara fullt.. Vi orkade inte gå en meter till i denna värmen med våra ryggsäckar. Men, för en gångs skull hade vi flyt och de hade ett fyrbäddsrum åt oss i två nätter. Perfekt!! Så vi checkade in och sen blaskade vi av oss litegrann innan vi tog sikte på köket för lite lunch. Blev pasta och nudlar, det var det vi hade och det smakade inte alltför dumt efter lite salt och peppar. Blev också varsin morot till efterrätt så vi blev mätta och belåtna! När magarna fått föda så gick vi ut för att utforska staden lite. Regnet fortsatte vräka ner i omgångar men då såg det ändå rätt ljust ut så vi chansade. Gick hyfsat bra ändå, hann gå genom centrum där allt var stängt eftersom det är söndag. Tog oss ner till stranden för att hitta ett fik att sätta oss på, hittade inte mycket och helt plötsligt hann regnet ikapp oss. Försökte ta skydd under ett tak men det blåste visst in märkte vi.. Ja ja, när den värsta skuren var över trotsade vi regnet och gick ut ändå. Småsprang fram till ett café som vi gått förbi tidigare men dissat då de inte hade några platser. Nu hade de platser och vi slog oss ner. Med lite fika och gött tjöt tillbringade vi så några timmar där under tak medan regnet fortsatte sin framfart utanför.

När regnet äntligen upphört och det syntes lite blå himmel vågade vi oss ut igen. Nu gällde det att hitta en mataffär och inhandla lite middag och frukost. Så vi vandrade på genom stan, hann nästan fram innan nästa regnskur, men bara nästan. Blev en liten härlig springtur där i regnet för att ta skydd! Och sen kunde man inte riktigt så noga veta om det var regn eller svett som rann längs kroppen.. Vi kan ju säga att det var regn iaf, fräschast så! Hittade iaf en mataffär där vi handlade en massa gott innan vi vände tillbaka till vårt Hostel. Där började vi laga kvällens måltid, ingen dålig sådan heller, den bästa vi har gjort sen vi åkte. Det blev hasselbackspotatis, kyckling, lök, svamp och tsatsiki, sååå himla otroligt jättegott!! MUMS!! Blev både mätta och väldigt belåtna.

Nu sitter vi precis bredvid receptionen här tillsammans med en massa andra backpackers. Har fritt wi-fi här men det funkar visst bara i detta rum så då samlas alla med mobil eller dator i högsta hugg. Ser lite kul ut och framförallt fruktansvärt osocialt, men så får det vara ibland! Finns inte så mycket annat att göra faktiskt, så det blir lite internetande här ett tag innan en kall dusch väntar och förmodligen ett svalt rum. Hoppas hoppas! Något mer vi hoppas på är att detta sketna regn ska försvinna, imorgon vill vi ha bättre väder! Så de så!