Auckland 3 feb

Sovmorgon, yeeey! En lång frukost, yeeey! Efter den perfekta starten på dagen så checkade vi ut, tog vårt pick och pack och vandrade nedåt mot hamnen. Komiskt nog så stötte vi på två tjejer som vi reste med på Stray-bussen, roligt när man stöter på människor man ”känner”. Känns lite som när man går på stan hemma! Men det var trevligt!

Vi hade ju hittat en oöppnad påse chips på free-food hyllan igår så när vi kom till hamnen så lade vi oss på soldäcken som finns där nere och bara njöt! Perfekt slut på vistelsen på Nya Zeeland. Flera timmar låg vi där och solade, kollade på båtarna som passerade och pratade och bara hade det allmänt gött. Men när vi kollade på våra kroppar efter några timmar fick vi inse att vi var tvungna att röra på oss.. Hudfärgen började gå åt det röda hållet..

Så det var bara att ta våra väskor och röra oss mot busshållplatsen. Orkade inte vandra runt på stan med våra ryggsäckar så vi tog bussen till flygplatsen istället. Tog ungefär en timme och det kändes lite sorgligt, vistelsen på Nya Zeeland var därmed över. Gick alldeles för fort, tiden springer verkligen iväg på den här sidan jorden. Men men, inte så mycket vi kan göra åt den saken. Väl på flygplatsen så irrade vi som vanligt runt och försökte hitta rätt incheckningsdisk. Lika klurigt varje gång! Men det är ju inte så lätt när de byter flygbolag.. Men efter att ha frågat lite och inte blivit klokare alls så chansade vi och det gjorde vi rätt i. Så väskorna blev incheckade och vi fick våra boardingpass!

Då började proceduren ”äta upp all mat i matväskan”. Eftersom vi insåg att den fick vi ju inte ta med oss längre.. Men efter ett par kex och några godisbitar så beslutade vi oss för att slänga resten. Var inte så mycket mer än några energibars och en avokado typ. Det mesta hade vi smart nog lämnat på Hostlet till andra behövande människor. Så när allt mataktigt var slängt eller uppätet och vattnet var uthällt så gick vi igenom säkerhetskontrollerna. Gick finfint även denna gången! Gick sedan raka vägen till Burger King och köpte oss varsin wrap att äta i väntan på att få boarda. Så satt vi där vid gaten ett tag, lyssnade på musik och spelade fjantiga spel på mobilen innan det äntligen blev dags att gå på.

Hamnade bredvid en kille från Dubai. Verkade som att han var tränare för ett cricketlag som hade spelat någon worldcup i en månad på Nya Zeeland. Hade verkligen svårt att förstå honom och han ville gärna prata typ hela tiden så det var full fokus där i en början. Han tyckte också att vi skulle komma till Dubai nästa gång, tydligen billig shopping och väldigt vacker stad. Efter ett tag slutade ha prata och vi kunde äntligen sätta på varsin film. Inte för att han inte var trevlig för det var han men hans engelska var inte den enklaste att förstå så det var skönt när vi fick sjunka in i filmens värld.

Bara efter en halvtimme fick vi pausa våra filmer och så fick vi en trerättersmiddag serverad. Det är riktigt kul att flyga! Maten är den bästa delen! Vi fick en liten kycklingsallad till förrätt, lamm och potatismos till huvudrätt med både bröd, smör, kex och ost till. Och så till efterrätt fick vi äppelkaka och vaniljsås och så självklart en Cola och en chokladbit. Mycket gott! Och mätta blev vi! Kollade sedan vidare på filmen och lagom när filmen tog slut så landade vi i Brisbane. Perfekt!

Klockan var då kvart över sju, kvart över nio skulle vi lyfta med nästa plan till Cairns. Och vi var tvungna att hämta ut våra väskor och sedan checka in dem igen. Så något stressade så sprang vi av planet. Fyllde i de där himla lapparna, hämtade våra väskor och tog sikte på säkerhetskontrollerna, där fick vi åter igen svara på en massa frågor och sedan fick vi rada upp oss på en röd linje och lägga ned våra väskor. Så kom då knarkhunden och sniffade på oss för att se om vi hade något spännande med oss. Trots att vi visste att vi inte hade det minsta olagligt med oss så blev man ändå lite nervös när hunden närmade sig och gick runt och luktade och lika lättad när den fortsatte till nästa. När denna procedur var klar så rusade vi vidare!

Nu skulle väskorna checkas in igen och det var bara en timme kvar tills vi skulle flyga mot Cairns.. Något stressade sprang vi fram till incheckningsdisken. Fel sådan tydligen! Det flygbolaget vi skulle checka in hos hade gått hem för dagen så de förklarade att vi var tvungna att ta bussen till flygplatsen för inrikesflyg. What?! Hur skulle vi hinna allt detta på en timme? Men jaja, sagt och gjort. Med andan i halsen rusade vi ut till bussen, betalade och hoppade på. Nervösa som vi var så frågade vi chauffören hur lång tid det skulle ta, fyra minuter fick vi till svar. ”Vi ska nämligen med ett plan kvart över nio så det är lite stressigt” sa vi då, han skrattade gott och sa att det är gott om tid. Något irriterade över detta bemötande kollade vi klockan.. 45 minuter tills vi skulle flyga. Vadå gott om tid? Dumma busschaufför!

Så fort bussen stannat hoppade vi ut och sprang in genom dörrarna. Fram till incheckningsdisken kom vi där de såg väldigt fundersamma ut och sa att det var fel.. Förmodligen skulle vi till ett annat bolag trodde dem, så de pekade och vi sprang. Alldeles andfådda kom vi så fram till nästa incheckningsdisk, hade vid det här laget ställt in oss på att vi skulle missa vårt flyg. Men ett sista försök gjorde vi, kom fram och sa att vi skulle flyga till Cairns. ”Vänta vid den vita linjen tills någon ropar upp er” fick vi till svar. Jaha, det här hade vi ju inte tid med! En halvtimme tills vi skulle vara på det där himla planet! Men så kom en söt liten man fram som jobbade där och undrade om vi skulle med flyget som skulle gå kvart över nio på kvällen, ”ja precis” svarade vi, och så undrade han varför vi stressade så mycket, ”klockan är ju bara halvåtta” sa han med ett leende. Vi kollade på varandra och sedan på honom, var klockan bara halvåtta?! Ja det var den minsann! Vi trodde att tidskillnaden var på två timmar men den var visst på tre timmar så långt norrut så vi hade ju stressat och haft panik helt i onödan. Inte konstigt att busschauffören skrattat åt oss och sagt att det var gott om tid! Så vi brast ut i asgarv där vid incheckningsdisken, och de hade väldigt roligt åt oss! Kul att kunna glädja andra! Och även oss själva då vi nu skulle hinna med flyget utan problem och inte bli fast i Brisbane.

Så när väskorna var incheckade så gick vi fortfarande skrattandes igenom säkerhetskontrollerna. Efter denna pärs tyckte vi att vi var värda något gott så vi köpte oss en Cola och en fruktjuice att dela på och så tog vi plats vid gaten för att invänta boardingen. Nu hade vi ju helt plötsligt en massa tid på oss! Så tokigt det kan bli, det är då inte smidigt det här med tidsskillnad.. Vi startade från Auckland kvart över sex och så landade vi i Brisbane samma tid, det om något var ju lite konstigt. Men nu har vi lärt oss att tiden skiljer sig lite mellan norra och södra delen av Australien.. Är ju lite bra att veta!

Så fick vi äntligen hoppa på nästa plan. Ett litet sådant, utan filmer och annat roligt och ingen mat. Så vad fanns det att göra förutom att sova? Inget. Så vi sov i två timmar innan vi landade i Cairns och gick av planet och inväntade våra väskor. Tog en evig tid och trötta var vi! Klockan var ju då halvtolv på kvällen i Cairns men i våra huvuden var den halvtre så inte så konstigt att vi var något sega.. Men så kom våra väskor, vi köpte bussbiljetter och så hoppade vi på en minibuss som skulle ta oss till Hostlet. Ytterligare en jobbig sak var att vi inte hade bokat Hostel så när vi kom fram till YHA där vi ville bo så var det låst.. Som tur var hittade vi en knapp där man kunde trycka så kom snubben som jobbade natt. Och för en gångs skull hade vi tur, det fanns gott om lediga sängar så vi lämnade in våra pass, fick nycklar och så kunde vi betala imorgon, tack och lov! Trötta som bara den är vi nu så vi har precis borstat tänderna och stupat i säng. Sköööönt! Det blev en lång dag men den slutade ju bra så vi får vara nöjda och glada!