Hobbiton

Jajemen, visst ringde klockan tidigt imorse igen. Redan kvart i sex, yippie! Bara att kliva upp och stressa i sig lite frukost. Idag väntade inget mindre än Hobbiton!

Minibussen skulle hämta oss precis utanför Hostlet tjugo i sju. Så vi väntade, och väntade och klockan hann bli sju.. Då började vi bli lite smått nervösa av oss. Sprang in på Hostlet igen och bad dem ringa till företaget vi skulle åka med, det var lugnt, vi skulle bli upplockade. Så vi kunde andas ut! Några minuter senare så dyker mycket riktigt en liten minibuss upp och ut hoppar en mycket skön man. Visade sig att vi inte var med på några av deras listor så de hade ingen aning om att vi skulle med.. Så han sa att det var tur att vi ringde när vi ringde för han hade precis varit påväg mot motorvägen ut ur Auckland tydligen. Tur för oss då med andra ord! Men mycket lustigt med bokningen.. Men så här är det alltid för oss, saker strular jämt! Det bara är så, men så brukar det alltid lösa sig precis på håret, tur i oturen får vi väl kalla det. Chauffören var iaf världens goaste så allt ordnade upp sig tillslut.

Var ett par timmars busstur innan vi kom fram till Hobbiton där vår guidade tur skulle börja. Hade en mycket trevlig bussfärd då vi snackade med busschauffören nästan hela vägen. Sånt gillar vi! Väl framme vid Hobbiton fick vi hoppa ur våran lilla buss och istället hoppa på en större buss tillsammans med en guide. Denna bussen körde oss sedan ner till själva Hobbiton. Så himla mysigt ställe! Fick sedan en guidad tur på två timmar runt bland alla Hobbithålor. Hade hålorna varit något större så hade vi mer än gärna flyttat dit, världens mysigaste lilla ställe! Åh. Fick också höra en massa rolig info angående inspelningarna och hur effekterna gjordes osv. Bland annat har de ett fejkträd ovanför Bilbos håla, trädet har ungefär 200 000 fejkblad och när de väl skulle börja filma så var bladen så blekta av solen att de var tvungna att måla alla dessa blad för hand för att de skulle få det som de ville ha det. 200 000 blad för hand, jösses vilket jobb! Ja, mycket sådana roliga detaljer fick vi höra. Och mycket bilder blev det, har lite över 500 från Hobbiton nu skulle vi tro.. Så värt! I slutet av turen fick vi sedan varsin gratis drink som grädde på moset innan vi hoppade in i bussen och kördes tillbaka till startpunkten. Där tog vi en tur genom souveniraffären och blev såå sugna på att köpa ringen, kostade dock 149$, lite saftigt för en så mäktig ring tyckte vi..

Hoppade sedan in i vår lilla minibuss igen. Visade sig att en av killarna i bussen köpt ringen så vi fick både prova den och ta kort på den. Märkte genast att det var tur att vi inte köpte den.. Vi blev helt konstiga båda två, den har sannerligen makt den där ringen, makt som ingen av oss kunde hantera. Usch så läskigt!

Jaja, nu var meningen att vi skulle åka tillbaka till Auckland men chaffisen tyckte inte riktigt det. Han föreslog att vi skulle hänga med honom och nästan alla andra i bussen in till Roturua till ett ställe som heter Te Puia. Vi hade ju redan varit i Roturua en gång innan men inte haft tid att se detta så vi hakade på. Fick först lunch där i form av Fish & chips, sedan var vi fria att vandra runt inne på området hur vi ville i två timmar. Såg massa heta källor, kokande lera och stora gejsrar. Mycket större och mäktigare än de vi såg förra gången! Stanken var dock lika vidrig.. Den skapade lite illamående och huvudvärk. Stackars invånarna i Roturua säger vi bara.. Sen vandrade vi runt lite bland Maorifolkets byggnader innan vi satte oss i skuggan med varsin glass. När den var uppäten tog vi oss en runda i souveniraffären även här och så väntade vi på att resten av gänget skulle komma så vi kunde åka hemåt.

Var en seg resa tillbaka till Auckland, tog lite mer än tre timmar och trötta var vi. Strax innan nio blev vi avsläppta utanför Hostlet och sa hejdå till vår goa lilla gubbe. Åt lite kvällsmat som bestod av mjölk, sylt, free food-flingor och lite mackor innan vi gick upp till rummet.

Sen har vi myst på rummet resten av kvällen, sista kvällen på Nya Zeeland. Känns konstigt och lite sorgligt på något vis.. Har haft världens bästa månad här på Nya Zeeland, gjort massa galna äventyr och levt livet till fullo. Men hjälp vad tiden gått fort, en månad är redan förbi! Och imorgon flyger vi till Australien igen.. Spännande såklart, nu väntar ännu mer nya upplevelser och nya bekantskaper. Det ser vi fram emot!

Något annat vi ser fram emot är sovmorgonen imorgon, måste visserligen checka ut innan tio men det blir ändå värsta sovmorgonen för oss. Så skönt! Den ska vi njuta av! Och likaså flygplansmaten, den är ljuvlig så flygresan känns inte alltför jobbig. Måste dock mellanlanda i Brisbane men det är smällar man får ta. Nu ska vi sova så att vi får ut lite av vår sovmorgon! Natti natti folket!