Queenstown Dag 2

Oj oj oj vilken fantastisk dag vi har haft idag. Går egentligen inte riktigt att beskriva men ska göra vårt bästa.

Började med sovmorgon och ni vet ju vad vi tycker om sovmorgon vid det här laget, en stor tumme upp! Åt frukost och sen placerade vi våra rumpor i de sköna sofforna där internetet är som bäst. Vi mådde lite halvt illa och kunde dock inte riktigt sitta stilla.

Ni vet det där äventyret vi har skrivit om? Det skulle ju gå av stapeln idag så därav illamående och nervositet.. Var ju inte direkt vilket äventyr som helst. Idag var det Nevis Bungyjump och Nevis Swing som gällde. Så klockan tolv befann vi oss på AJHackett Bungy där vi fick checka in och väga oss och det ena med det fjärde. När det var klart fick vi vänta sådär en halvtimme på att bussen som skulle ta oss till hoppstället skulle komma. Åkte sedan buss i ungefär 40 minuter och vägen var helt sjuk, det sista var en liten liten grusväg som var helt galet brant och där skulle hela bussen ta sig upp. Bara det var ju läskigt! Sen när vi kom upp på toppen av berget såg vi ställena där hoppen skulle gå av stapeln och då var nerverna utanpå vill jag lova.

Vi fick checka in och väga oss igen. Jag (Jessica) skulle göra Bungyjumpet, Nya Zeelands högsta på 134 meter. Så jag fick på mig en sele och blev ombedd att gå ut och vänta. Efter ett tag kom även Linnea ut med en sele på sig, hon fick nämligen hänga med ut och ta kort och sånt, kul! Totalt var vi sju stycken som hoppade så vi fick kliva in i en liten ”korg/gondol” som skulle ta oss ut till ”huset” som hängde på några linor mitt ute i luften över en liten flod. Bara den där gondolen gungade ju lite och man kände ju att man var några meter upp om man säger så.

Väl ute vid ”huset” så fick jag på mig några benskyddsliknande grejer runt nedre smalbenen och sedan var det bara att vänta på att de fyra före mig skulle hoppa. Jobbig väntan må jag säga, såå otroligt nervös. Det här var värre än något av de andra hoppen! Men så efter en lång väntan var det äntligen min tur, fick sätta mig i en stol där de satte fast fötterna och hakade dit linan och alla säkerhetsrep och grejer. Fick sedan le mot kameran innan det var dags att vandra ut på den lilla brädan. Eller ja, vandra så gott det gick med fötterna ihopsnörade. Väl där ute på kanten så räknade dom ner och sedan var det bara att dyka rätt ut i luften. Och jösses vilken känsla! Heeeelt galet! Kändes verkligen som att man inte satt fast i någonting och det var verkligen en konstig men häftig känsla! Går inte att beskriva, måste upplevas! Efter några sekunder så tog det iaf stopp och jag studsade tillbaka upp, först en gång och sedan två gånger. Andra gången skulle jag dra mig upp mot fötterna och ta tag i en ögla för att släppa loss fötterna så jag hamnade i sittande ställning istället. Lättare sagt än gjort men helt plötsligt så lossnade det och jag hängde i sittande ställning. Härligt! Hissades sedan sakta men säkert hela vägen upp igen och väl uppe pumpade adrenalinet något vansinnigt! Kunde knappt stå still och leendet och munnen gick i ett, har aldrig varit med om något liknande! Det bästa jag någonsin gjort, slog både Skyjump och fallskärm!

Efter den adrenalinkicken väntade nästa. Men nu skulle jag få sällskap! Så jag och Linnea hoppade i korgen och åkte tillbaka till fast land, hoppade ur selarna och checkade istället in för Nevis Swing. Vi skulle göra ett tandemhopp! Så vi fick gå ut till nästa ”hus” som också var sådär 300 meter över marken där vi fick på oss nya selar. Och så hakades vi fast i varandra. När det var klart bad de oss att sätta oss ner och helt plötsligt satt vi där med benen dinglande över kanten ungefär 300 meter upp. Spännande! Nu väntade 70 meter fritt fall och sedan skulle vi fångas upp och svingas iväg några hundra meter. Såå peppade! Även där fick vi le och vinka mot kameror innan vi ”kördes” ut en bit så vi satt hängande i luften. Då säger han: Do you want a countdown or.. Sen släppte han! Vi var inte beredda för fem öre och helt plötsligt bara föll vi 70 meter rakt ner. Jösses vad det kittlade i magen!! Sen svingades vi iväg en himla bit och som vi skrattade och tjoade, så härligt! Och fruktansvärt kul att göra tillsammans, sååå stolt över Linnéa som gav sin höjdskräck en käftsmäll! Hon är värd en applåd och en hel massa Sia choklad när hon kommer hem, bara så ni vet!

Efter att vi hissats upp igen och blivit av med selar och grejer var vi himla nöjda måste jag säga. Kändes såå himla gött! Gick in och kollade på filmerna och köpte rubbet, både filmer och foton finns nu för er och oss att njuta av när vi är på hemmaplan igen. Sånt grymt minne att ha! När det var gjort bussades vi tillbaka till stan och äventyret var över.

Då var klockan runt fyra och vi hade inte ätit sen frukost.. Blev inhandling av en kycklingmacka och lite mat till kvällens middag. Återvände till Hostlet där vi lämnade maten och besökte toaletten innan vi begav oss ut igen. Nya äventyr! Skulle ta gondolen upp till toppen av berget här i Queenstown, hade hört om fantastisk utsikt! Dock insåg vi att gondolen var så mycket dyrare än vi trodde så vi kikade uppåt och tänkte att det kan ju inte vara så långt att gå.. Men som vanligt var det myyyyycket längre än vi trodde. Tog oss ungefär en timme att klättra uppför berget och det var jobbigt efter dagens energikrävande äventyr..

Lyckades ändå ta oss till toppen och där unnade vi oss vatten, Cola och varsin stor glass! Så gott! Och utsikten var ju verkligen inte fy skam, oj så vackert! Tog en massa härliga bilder innan vi beslutade oss för att ha lite barnsligt roligt. Där uppe på berget finns nämligen något som heter Luge och det är i princip en lådbil som man får köra längs två olika banor en bit nedför berget. Så vi betalade, satte på oss varsin färgglad fin hjälm och hoppade på sittliften upp till starten. Fick varsin lådbil, fick visa dom att vi kunde ”gasa” vilket man gjorde genom att dra styret lite mot sig och bromsa gjorde man genom att dra det helt mot sig. Fick också visa att vi kunde styra och sedan fick vi en stämpel och då var vi ready to go, körkort i lådbil är det inte alla som har! Och som vi körde sen, såå barnsligt roligt verkligen! Vi körde två gånger och det var verkligen grädden på moset idag alltså, oj vad vi njöt!

När det roliga var över så började vi vår vandring nedför berget. Gick väldigt mycket lättare än uppför och vi till och med njöt av att gå där i skogen! Strax innan nio var vi tillbaka på Hostlet och kunde laga lite middag. Det satt fint efter en händelserik dag! Och sen har vi tillbringat några timmar i sofforna här och pratat med de härliga Stockholmarna.

Nu är vi dock helt färdiga och det är hög tid att besöka sängen! Imorgon ska vi gå upp tidigt igen så det är bäst att ladda batterierna. Men vi säger det igen, resans hittills bästa dag! Som vi har njutit! Mer sånt!

Over and out!

3 thoughts on “Queenstown Dag 2

  1. Jag säger bara; Oj oj vilka tjejer ni ÄR!! Så stolt över dej Linnea!! När jag läste detta så blev jag så rörd att jag fick torka tårarna som fullständigt öste ner på kinderna 😭 så kul att du vågade dej på detta. Kramar i massor till er!!

Kommentera

