Auckland dag 2

Oj oj oj vilken jobbig morgon vi hade imorse… Skulle upp hyfsat tidigt var planen men vi fick tänka om. Det gick helt enkelt inte! Så vi stängde av alarmet och sov vidare någon timme. Var inte alls piggare när alarmet ringde andra gången men vi tvingade oss att gå upp ändå. Som zombies begav vi oss till köket för att få i oss lite frukost, havregrynsgröt och macka med nutella. Något piggare efter detta traskade vi ut i värmen för att ta oss till dagens mål, Auckland zoo.

För att spara några slantar så tänkte vi att vi skulle ta oss dit till fots, enligt kartan så skulle detta ta oss lite drygt en timme vilket definitivt är gångavstånd. Men rätt snart ångrade vi oss rejält… Uppförsbackar verkade vara det enda som fanns och det blev bara varmare och varmare och vi gick fel gång på gång på gång. Kändes rätt hopplöst. Men efter en lite för lång promenad med en hel del omvägar så lyckades vi trot eller ej hitta fram till detta Zoo. Betalade och gick in. Sen tillbringade vi nästan fyra timmar där, såg alla möjliga djur, några konstigare än andra. Flodhästar, apor, alligatorer, fåglar, Wallabys, giraffer och jag vet inte allt som fanns där. Men det slår nog ändå inte vistelsen på Kolmården i somras, det var legendariskt! Det här var bara bra och himla mysigt. Men snäppet för varmt, vet att vi inte ska klaga på värmen för varmare kommer det bli. Hur vi ska överleva då är en senare fråga. Större vattenflaskor får nog införskaffas! För efter dessa fyra timmar var vi nästintill döda… Och inte visste vi hur vi skulle ta oss tillbaka heller.. Men efter att ha frågat en snäll människa vart vi skulle så lyckades vi kliva på rätt buss hem. Lyckades till och med hoppa av inte alltför långt ifrån Hostlet och för att klara den sista lilla backen upp till boendet fick vi nödlanda i en liten butik för att köpa en glass. Sååå gott! Vardagslyx på hög nivå! Sen hamnade vi på Hostlet och sen dess har vi inte lämnat.. Duschat, lagat mat och sedan bara chillat med kortspel, snack och telefon. Så skön kväll! Vi behöver det känner vi, ta det lite lugnt innan äventyren drar igång på riktigt!

Regnat har det också gjort här ikväll för övrigt, skönt att det håller sig till kvällarna och inte på dagtid tycker vi. Morgondagen har vi inte riktigt bestämt än hur vi ska tillbringa, men något ska vi nog kunna hitta på. Nu tror jag dessvärre våra kroppar behöver sömn… Natti natti!

One thought on “Auckland dag 2

  1. Bästa flickor! Tack för en utomordentligt välskriven och informativ blogg. Det gläder mig att ni har så intressanta och spännande upplevelser. Vi läser här i pressen att det är väldans varmt i de trakter ni befinner er, kanske särskilt Australien. Och det får mig att tänka på mina första resor till Mellanöstern. Jag hade bestämt mig för att dricka mycket vatten, men, men, men det gjorde jag ju inte. Numera vid resor i varma länder gör jag det. Dubbelt så mycket som jag tror jag behöver. Frågan är om man kan dricka för mycket vatten när det är väldans varmt. Det gläder mig att ni tänker att köpa en större vattenflaska. Köp gärna två stora flaskor och ta med flaska nummer två i rygggan. – När jag var i Bangladesh, ett av jordens fattigaste och mest överbefolkade länder i världen, blev intrycken så överväldigande att jag fann att jag ibland måste ta en dag av vila, ligga på rygg under en palm och inte uppleva särskilt mycket mer den dagen. Har ni i er agenda lagt in dagar då ni bara vilar från fysiska ansträngningar men framför allt från nya, intressant intryck? – Ni önskas självfallet allt gott och Ulla och jag följer med stort intresse och goda tankar. Ni glömmer väl inte att varje dag unna er en rejäl lunch med potatis/ris och kött och fisk. Det behövs om humöret skall vara i topp.
    Farfar Arne

Kommentera

