Auckland

Uppe med tuppen idag, sju ringde klockan och det är tidigt för två backpackers vill jag lova! Men då vi sovit som prinsessor inatt så gick det fint ändå. Käkade lite frulle, checkade ut och så tog vi vårt pick och pack och gick till Centralstationen. Fixade biljett, hoppade på tåget och hoppade av tåget på flygplatsen. Kom in där och skulle checka in, fick order av en gullig liten dam som jobbade där att vi skulle checka in precis bakom hörnet och så pekade hon. Vi gick dit, en annan lite yngre dam sa då åt oss att vi skulle checka in själva vid en liten apparat, vi blev helt förvirrade. Vilket hon antagligen såg så hon kollade våra pass vart vi skulle åka och sådär, frågade sedan om vi hade en utskriven biljett på att vi skulle lämna Nya Zeeland efter en månad.. Nä, det hade vi ju inte. Och av hennes min att döma så kändes det som att allt var kört.. De släpper inte in oss i Nya Zeeland om vi inte har en biljett därifrån nämligen. Biljett har vi ju på telefonen men det räckte tydligen inte. PANIK!! Vi blir då pekade till en annan kö där vi skulle få hjälp med att möjligtvis skriva ut en biljett.. Vid det laget var vi rätt nervösa och tänkte att det blir minsann inget Nya Zeeland för oss. MEN, väl framme så fick vi prata med en urgullig tjej som lugnade oss. Det räckte visst med biljett på telefonen, så efter lite fix så var det löst och väskorna incheckade. Puh! Bara säkerhetskontrollen kvar och den gick fint! Sen var det bara att vänta på att få gå ombord, någon timmas väntetid sådär som vi spenderade vid gaten.

Strax innan halvtolv fick vi gå ombord och vi hamnade precis vid nödutgången så vi fick dyrt och heligt lova att hjälpa till vid en nödsituation och så visade flygvärdinnan hur vi skulle göra om det mot förmodan skulle hända nått. Himla tur för oss alla att det inte hände nått, vet inte om vi hade varit till så mycket hjälp direkt! Och flygresan sen, bästa någonsin! Så mycket mat! Vi hade ingen aning om att det ingick mat och blev glatt överraskade när de delade ut brickorna. Kyckling och ris, sallad, kex och ost, Cola, mjölk och en chokladbit. Bästa lunchen på länge! Överlyckliga efter den lyxen lutade vi oss tillbaka och kollade vidare på våra serieavsnitt och vad händer då? Jo ni förstår, då delade de ut glass till efterrätt! Ni kan ju bara tänka er våran lycka! Och en dryg halvtimme senare så landade vi på Nya Zeeländsk mark. Helt okej flygtur med andra ord!

På fast mark igen tog vi oss igenom kontroll efter kontroll. De är så otroligt noga här! Precis som till Australien måste man först fylla i en lapp där man lovar att man inte har med sig något olagligt eller för mycket pengar eller ditt eller datt. Och så fick vi berätta varför vi kom till Nya Zeeland, var vi skulle bo och vad vi skulle göra och så ytterligare några säkerhetskontroller. Jösses! Men in i landet kom vi minsann, vi är ju fina ordentliga flickor! Från flygplatsen tog vi sedan en express-buss in till City där vi sedan letade rätt på vårt nya Hostel. Checkade in och sedan gav vi oss ut på upptäcksfärd. En matbutik skulle sitta fint kände vi! Gick längs Queen Street som är Aucklands huvudgata, hamnade nere i hamnen där vi checkade läget lite innan vi vände tillbaka och tog andra sidan av gatan på tillbakavägen. Hittade som tur var en mataffär och inhandlade käk som förhoppningsvis ska räcka i några dagar nu. Handla är sååå tråkigt!

Tillbaka på Hostlet åt vi några mackor med nutella. Efterlängtade onyttiga underbara nutella! Sen har vi spelat lite kort, kollat lite på vad vi ska hitta på här i dagarna innan bussturen börjar och bara chillat. Det kan behövas ibland, trot eller ej!

Nu kallar snart sängen, även denna dag är slut. Befinner oss nu ungefär så långt bort hemifrån man kan komma och tiden har gått från tio timmar före Sverige till tolv så jetlagen efter dagens låååånga flygtur gör sig påmind! Inte lätt det här med att färdas i tiden! Men spännande!

Vi hörs imorgon vänner, ta hand om er!